میزانسن در فیلم

مطالب آموزشی | 03-دی-1402

میزانسن در فیلم چیست؟

وقتی کارگردان ها را روی صحنه می بینیم اونا اغلب در حال چه کارین؟ حرکت؟ اشاره کردن؟ مشاهده کردن از طریق منظریاب؟ یا اشاره کردن به کمک دست هاشون؟

کار کارگردان خیلی مفصل تر از این کاراست.


در واقع فیلمبرداری آخرین مرحله از این طراحیه. طراحی چیدمان و قاب بندی که به میزانسن منجر میشه. میزانسن فقط یه مفهوم فانتزی تئوریکال نیست. جوهره فیلم سازیه. چیزیه که هر کارگردانی اونو انجام می ده چه متوجه اون باشه چه نباشه.

میزانسن چیه؟

میزانسن به فرانسوی یه اصطلاح تئاتریه برای تصمیم گیری درباره اینکه چه چیزهایی شامل صحنه بشه و مسیر حرکت اونا روی صحنه به چه صورت باشه؟
یکی از برجسته ترین سازندگان میزانسن منتقد فرانسوی آندره بازنه. بازن فیلمسازی رو به دو بخش اساسی تقسیم بندی میکنه، میزانسن و مونتاژ. مونتاژ برای فیلمسازا، از کنار هم قرار دادن تصاویر مختلفی معنی میشه، در حالی که میزانسن تمرکز روی داستان گویی فقط از طریق یک نماست.


میزانسن شامل چه موارد میشه؟ شما اولین کسی نیستید که می پرسد "میزانسن شامل چه موارد میشه؟" قراره امروز درک بهتری از این مفهوم و اصول اون بدست بیارین تا بتونین از اون تو پروژه بعدی استفاده کنین.

میزانسن در فیلم چیست؟

میزانسن چیست؟

میزانسن، چیدمان مناظر و ویژگی های صحنه در یک نمایشه که یه لغت فرانسویه، به معنای «تنظیم صحنه»، اما، در تحلیل فیلم، اصطلاح میزانسن به هر چیزی که مقابل دوربین باشه، از جمله طراحی صحنه، نورپردازی، و بازیگران اشاره میشه.

از عناصر میزانسن میشه به موارد زیر اشاره کرد:

لوکیشن

آکساسوار و وسایل صحنه

طراحی نور

طراحی لباس

محل قرارگیری بازیگر

ترکیب بندی نما

ظاهر قضیه اینه که ..

میزانسن محدود می شه به تمام چیزهایی که می شه دید. اما طراحی صدا و موسیقی میتونه بخش حیاتی میزانسن در فیلم باشه در حالی که دیده نمیشه. با این حال نمیشه منکر اهمیت میزانسن تو فیلم شد. هنگامی که به درستی استفاده بشه، فیلم رو از یه سری تصاویر متحرک به یک شکل هنری با هدف ارتقا میده. چیزی پر از فضا و احساسات که بیننده ها رو گیر می اندازه و ول می کنه.

نظرات میزانسن در فیلم

نظرات دیگران درباره این پست
تا کنون هیج نظری برای این پست ثبت نشده است!
تنها اعضای سایت اجازه ارسال نظر دارند لطفا ابتدا وارد شوید